Sunday, March 29, 2009

HPV Vaccination

Sabtu lepas adalah hari temujanji untuk 2nd jab HPV vaccination aku..injectionnya tak la sakit cam 1st jab dulu..mungkin sbb aku physically and mentally prepared kot..tp 3 jam pas injection tu trs aku demam..arini baru cam ok skit..alhamdulillah...

sedikit informasi tentang HPV vaccination ni..HPV ni stands for Human Papiloma Virus..terdapat 130 jenis HPV yang dah dikenalpasti..tp hanya beberapa jek yang menyebabkan cancer serviks ni..so dosage untuk vaksin ni ade 3..dan kita kene lengkap kan ke 3-3 nya..aku ade lagi 1 jab..tp 28 Aug ni..pstu takde la nak kene cucuk2 lagi..ade 2 vaksin untuk kanser serviks ni..Gardasil dan Cervarix..yang aku amik Cervarix..bukan kate vaksin ni menghalang trs cancer ni dr kene kat kita..tp ni adalah 1 langkah pencegahan..kalo Allah nak kene kan kene gak..disarankan wanita berumur 13-26 tahun untuk amik vaksin ni sebelum sexually active..dgn erti kata lain..kene amik sebelum 1st sexual intercourse..harga vaksin ni agak mahal compared to vaksin2 lain cam hepatitis, HIB dll..n kat Malaysia ni gov hospital xde lagi yang ade vaksin ni..xsilap aku la..so sediakan 2k untuk mendapatkan vaksin ni..harga dia tak sampai 2k pun..tp harap maklum la..private hospital..mst nak soh jumpe doktor dulu la..cek itu dan ini..so + - = 2k la jugak..

pada aku kesihatan ni untuk selamanya..tak gune banyak duit kalo tak sihat..so kalo ade duit lebih tu g la amik vaksin ni..lagipun..kalau sakit kat luar kita nampak..yang kat dalam2 ni bila dah keluar signs and symptoms nya dah terlambat untuk kita cure..so..cegah sebelum jadik..

No comments:

Post a Comment